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Robert Saxton

Biografie | Werke | Werkbeschreibungen

Biografie

Robert Saxton by Katie Vandyck
© Katie Vandyck

*8.10.1953 in London

Robert Saxton begann bereits mit sechs Jahren zu komponieren. Der frühen Förderung durch Benjamin Britten und Elisabeth Lutyens folgte ein Kompositionsstudium an den Universitäten in Cambridge und Oxford mit den Lehrern Robin Holloway und Robert Sherlaw Johnson. Luciano Berio gab ihm Privatunterricht. Mit einundzwanzig Jahren gewann er den Internationalen Gaudeamus Kompositionspreis. 1986 erhielt er ein Fulbright Stipendium für einen USA-Aufenthalt, den er in Princeton verbrachte und wo er als Assistent von Oliver Knussen in Tanglewood arbeitete. 1995 leitete er zusammen mit Sir Peter Maxwell Davies die Komponistenklasse in Hoy. Darüber hinaus gab er Kurse beim Dartington International Music Festival und war künstlerischer Leiter von Opera Lab.

Robert Saxton war Leiter der Kompositionsabteilung an der Guildhall School of Music and Drama (1991-97) und an der Royal Academy of Music (1998-99). Zur Zeit ist er Dozent, Fellow und Tutor für Musik am Worcester College der University of Oxford. Robert Saxton ist auch als Schatzmeister der Mendelssohn/Boise Foundation tätig. Von 1972 bis 1998 publizierte seine Werke Chester/Music Sales, danach wechselte er zu University of York Music Press und Ricordi. Aufnahmen wurden veröffentlicht von den Labels Sony Classical, Hyperion, Metier, EMI, NMC und Divine Art.

Robert Saxton schrieb Werke  für die BBC (TV, Proms and Radio), LSO, LPO, ECO, London Sinfonietta, Nash Ensemble, Chilingirian String Quartet, St Paul Chamber Orchestra (USA), Huddersfield Contemporary Music Festival/Opera North, Aldeburgh, Cheltenham, City of London, für das Three Choirs und das Lichfield Festival, für Stephen Darlington und den Chor der Christ Church Cathedral Oxford, für Susan Milan, Susan Bradshaw und Richard Rodney Bennett, Edward Wickham und The Clerks’ Group, Teresa Cahill, Leon Fleisher, Steven Isserlis, Mstislav Rostropovich, John Wallace und Raphael Wallfisch sowie das John York duo.

Saxtons "Quartet No. 3" war eine Auftragskomposition von South Bank Centre, London und wurde im Mai 2011 vom Arditti Quartet uraufgeführt. Für das Oxford Lieder Festival 2012 ist ein Liederzyklus in Arbeit. Seine Radiooper "The Wandering Jew" wurde im Juni 2011 vom Label NMC veröffentlicht.

Robert Saxton ist verheiratet mit der Sopranistin Teresa Cahill.

(Stand: Juli 2011)

Werke

Saxton, Robert

The Wandering Jew · [2000/10]
Radio Opera in Eight Scenes
Libretto: Robert Saxton
Chor SATB / 3 (Picc). 3 (Eh). 3 (Bkl). 3 (Kfg). / 4. 3. 3. 1. / Pk. Schlzg. Hf. Cel. / Str. / Stage Band: Kl. Vl. Tamb (Tabor).
Eine Bühnenrealisation ist ebenfalls möglich / A staged version is also possible
Uraufführung: 7.7.2010, London (BBC)
Dauer: 120‘
Sy. 4103 // *Part. / Kla. Sti.

String Quartet No. 3 · [2009-11]
Uraufführung: London, 10.5.2011
Dauer: 17 min.
Sy. 4181 *Part. / *Sti.

Werkbeschreibungen

Radio Oper "The Wandering Jew" von Robert Saxton

Am 7. Juli 2010 fand im englischen BBC Radio3 die radiophone Uraufführung des Auftragswerks der British Broadcast Corporation statt, an dem der Londoner Robert Saxton zehn Jahre lang gearbeitet hat. Saxtons "musikdramatischer Mythos für das Radio" wurde von einer literarischen Vorlage des ostdeutschen (jüdischen) Schriftstellers Stefan Heym inspiriert. Dessen "Ahasver" (auf English publiziert unter dem Titel "The Wandering Jew") ist eine politische Satire, die auf einer mittelalterlichen Sage von einem Flickschuster in Jerusalem basiert. Dieser verweigerte Jesus eine Pause, als dieser seinen Leidensweg nach Golgatha beschritt.

Das zweistündige Werk – für Sänger, Schauspieler, gemischten Chor und Orchester – folgt Saxtons eigenem Szenario und ist auch als Bühnenversion vorstellbar. Der Komponist schreibt in seinem Vorwort: "Im Fokus meiner Oper liegt das Aufeinandertreffen des "wandernden Juden" mit Jesus in einem Konzentrationslager der Nationalsozialisten während des Zweiten Weltkrieges. Sie versöhnen sich – beide sind schließlich "verurteilte" Juden. Jesus segnet die KZ-Insassen (eine Art Geisterchor) und erklärt dem "wandernden Juden", dass er sein Zeuge auf Erden ist. Die Oper umspannt 2000 Jahre – von der Zerstörung des Tempels von Jerusalem durch die Römer im Jahr 70 n.Chr. bis zum Holocaust im 20. Jahrhundert. Neben Versöhnung und Vergebung behandelt die Oper das Wesen von Zeit und Realität. Die sagenhaften Aspekte des Dramas sind psychologisch gesehen 'reeller', beständiger als die historischen Elemente."

Das BBC Symphony Orchestra wurde geleitet von André Ridder, weiterhin wirkten mit: Teresa Cahill (Sopran) als "Mutter in Cordoba", Hilary Summers (Mezzosopran) als "Wahrsagerin", Roderick Williams (Bariton) als "wandernder Jude", die BBC Singers und viele andere.



Besetzung: Bühnenmusik mit Violine, Klarinette in B, Tamburin;
Orchester: 3 (Picc). 3 (Eh). 3 (in B, Bkl). 3 (Kfg). / 4 (Wtb). 3. 3.1. / Hf.  Schlzg. Cel. Pk. / 1. 1. 1. 1. 1.

Synopsis

Scene 1(a): A death camp during WW2; prisoners sing the psalm ‘By the waters of Babylon we wept’, The WJ, as (undying) observer speaks to the audience, explaining that he cannot help/save them.

Scene 1(b): flashback to 70AD; Jerusalem; rebellion against Roman rule. The WJ is asked by a Roman soldier which rebel group he is with. The WJ now becomes part of the ‘real-time’ action, and is ‘killed’ by the soldier. The chorus sing s lament/chorale over his ‘dead’ body. When all is quiet, and the Temple burns, the WJ rises and leaves destroyed Jerusalem behind.

Scene 2: The desert; it is night. The WJ, alone, communes with the Angels of Conscience, who persuade him to continue his journey (in good spirits).

Scene 3: Cordoba, Spain, 11th century: The WJ comes upon a Passover (‘mirroring’ Easter in Scene 6) service in the synagogue. As always, he is ‘greeted’ as a stranger. One elderly congregant invites him to his house for the Passover meal (a tradition which survives to this day). The WJ accepts, and after dinner, sings the two grandchildren of the old man a ballad; the latter is the story of the WJ (to date, 1,000 year old). The young widowed mother and the WJ go outside into the olive grove, and sing a love duet. She asks the WJ why he must leave; he (enigmatically) explains that he does not want to witness those he loves die (as he must, inevitably, in his ‘eternal’ state). The young mother accuses him of having drunk too much Passover wine, and she falls asleep under an olive tree. The WJ leaves…

Scene 4: Auerbach’s Cellar, Leipzig, early 16th century: The WJ meets Faust and Mephistopheles, who enter the cellar for a drink. They all ‘know’ one another and reflect upon their respective fate(s). Suddenly, Kundry (the female counterpart to the WJ) appears, and dances wildly, eventually fainting. After Faust and the WJ have ‘compared notes’ further, Kundry is revived by them, and the four ( in Goethe, of course, only 2 characters) fly out of the cellar on a barrel.

Scene 5: Wild terrain. The barrel deposits Kundry, Faust, Mephistopheles and the WJ in a barren landscape. Hanging from the World Ash Tree (Yggdrasil) by his hair, is the god Odin [Wotan], who is enacting his essential resurrection/re-birth ritual, with a spear in his side. (The point made is that he is a [mortal] god, not the Creator.). Faust and Kundry ask him a series of questions, to which Odin answers. Eventually, Odin gives three (electro-acoustic) cries, separated by exchanges from the Faust, Kundry and Mephistopheles (the WJ is an observer until the close of the scene). After the 3rd cry, Odin’s rite is complete. The WJ, Faust and Kundry sing of their roles as legends, in that they are more real in their (corporeal) unreality than what appears to be real/true.

Scene 6: Early 18th century, Carnival of Venice. Revellers, on-stage band. The WJ sees a beggar who is cold and hungry. He helps him to a church porch, and goes (symbolically) to find bread and wine. (This is retrospectively important as a vital element in Jewish ritual, particularly at Passover [Scene 3], and as the Eucharist, the Last Supper having been a Passover meal). The choir in the church are singing  Agnus Dei, but due to the carnival, the church doors are locked, so the beggar (Jesus in disguise) cannot enter.
The WJ returns with the bread and wine for the ‘beggar’, and goes to watch the night revellers. He meets a fortune-teller, and she reads his palm, being amazed by the length of his life-line! He is intrigued by a performance which is about to begin on a cart, its title being The Legend of the Wandering Jew. The showman announces that the actor/mime playing the role is indisposed and, seeing the WJ in the crowd, says he looks right for the part(!) and invites him to come up ‘on stage’. The WJ tries to refuse, but is pushed forward. The performance starts; when Jesus, carrying the cross, asks for rest in the doorway of the WJ’s shop, the latter offers him rest and sustenance. The showman is furious, shouting that this is not the story, and the crowd jeer…the noise increases as the WJ runs for his life…

Scene 7: As Scene 1(a)—the WW2 death camp. All inmates are dead, and form a chorus of ghosts, In front of them is the beggar from over two centuries before. There is a sustained note (sine-wave). The WJ realises that this is Jesus. He asks him if he really is who he thinks he is; Jesus, as at his trial, begins by answering enigmatically, then explains that he had to condemn the WJ, as he needed, and needs, an earthly witness to man’s inhumanity, and that this is not the Second Coming---merely an appearance to his ‘brother’. They sing a duet of reconciliation, before the ‘ghost’ chorus sings: ‘How goodly are thy tents, O Jacob, thy tabernacles, O Israel’. After this, the scene changes to:

Scene 8 (an ‘extra’ scene, going beyond the number ‘7’): The WJ is again in the desert (as in Scene 2), but now it is day. He sees the land of milk and honey before him, and sets off on his eternal wanderings, but at peace with himself. The music fades to the initial ‘note of wandering’ (a syncopated a natural), as though the journey was about to begin again…(this scene represents Sukkot, the Jewish festival of Tabernacles).

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The Wandering Jew

Radio Opera by Robert Saxton

Commissioned by the British Broadcasting Corporation for broadcast on BBC Radio 3 on 7th July 2010

Duration: 2 hours
Media: Musico-dramatic myth for radio – staging possible
Scoring: Stage band comprising violin, clarinet in Bb,tabor/tambourine, 3/picc.3/Eb & bcl.3/cor a.3/contra. – 4/Wagner tubas.3.3.1, Hp.perc.celesta.timp., 2.1.1.1

Artists: BBC Symphony Orchestra
André de Ridder, conductor
Teresa Cahill (sop), Mother in Cordoba
Hilary Summers (mz), Fortune Teller
Roderick Williams (bar), Wandering Jew
BBC Singers (chorus), camp inmates, revellers, soldiers etc.
Other roles include Jesus / Beggar, Showman, Kundry, Faust, Mephistopheles, Old Man – casting by Gavin Bates and Ann McKay
Producer: BBC Radio 3 – Ann McKay
Sound: Atem Vassiliev (RAM) and Anthony Pitts

Broadcast date: Wednesday 7 July 2010 in Radio 3’s ‘Performance on 3’

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