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Caroline Wilkins

Caroline Wilkins by Harald Fronzeck
Photo by Harald Fronzeck

Biography

31.7.1953 Taunton (England)

Caroline Wilkins was born in England and studied piano and composition at the Royal College of Music (1971-75) with Jeremy Dale-Roberts. From 1982-87 she lived in Sydney, working as a guest lecturer in piano improvisation and new music theatre composition at the Sydney Conservatorium of Music. She became an Australian citizen in 1986.

As a composer/performer she participated in numerous theatre and music theatre projects (including the Seymour Group) and productions whilst pursuing parallel studies in theatre skills with Drama Action Centre, Sydney. In 1987 she was awarded an Australia Council grant for further new music theatre composition study with Mauricio Kagel in Cologne.

Since then Wilkins's music has received performances and broadcasts worldwide, been successful in several composition competitions, and sponsored for performance in numerous festivals including the ISCM World Music Days. She was awarded the Karl-Sczuka prize from South West German Radio in 2000 for the radio composition Mecanica Natura. She currently lives in Britain, where she is completing a practice-based PhD in new music theatre composition at Brunel University, West London. 

Caroline Wilkins about her work: “One of my main musical concerns is with the play of time, a dialogue between past and present. It is possible for music to travel through time quite freely, by sliding through different contexts and juxtaposing different influences next to each other. To look at what has gone before and see these origins in relation to the present is to observe tradition from a new perspective by removing it from its usual context.”


Works

Wilkins, Caroline

A Dust of White Sleep (2003)
Instrumental Music Theatre in twelve Miniatures
für zwei Flöten, Violine, Viola und Akkordeon
2 Fl. Vl. Vla. Akk.
Die Miniaturen sind auch einzeln aufführbar.
Uraufführung: London, 14.11.2010 / Dauer: 40’
TME 0700
*Stud.-P. / Sti.

Aereographie (1999)
für Bläserquintett
Fl. Ob. Kl. Fg. Hr.
Dauer: 9’
TME 0462
*Spiel-P.

Arias for Phonograph and Singers (1988)
für Mezzosopran, Tenor, Bariton und Phonograph
I. The Gramophone Aria; II. Introductory Aria; III. The Telephone Aria; IV. The Mirror Aria; V. The Tenor Duet Aria; VI. The Silent Aria; VII. The Exclamatory Aria; VIII. The Dressing Aria; IX. The Recording Aria
Text: Caroline Wilkins
Ms. T. Bar. Phonograph. Bühnenbild.
Uraufführung: Melbourne, 29.4.1993 / Dauer: 30’
TME 0523
*Spiel-P.

Auroram Lucifer (1993)
für gemischten Chor
auf einen Text von Abélard (lat.)
Chor S. A. T. B.
Uraufführung: Nürnberg, 1.10.1993 / Dauer: 12’
TME 0532
*Chor-P.

Auroram Lucifer (1994)
Version für gemischten Chor und Orgel
auf einen Text von Abélard (lat.)
Chor S. A. T. B. / Org.
Dauer: 12’
TME 0532a
*Spiel-P. / *Chor-P.

Automatophone (1991/94)
für Ensemble
Fl (Picc). Kl. Fg. Hr. Ps. Vla. Kb. Schlzg.
Uraufführung: Köln, 14.5.1991 / Dauer: 13’
TME 0534
*Partitur / Sti.

Camera aeolia (1992)
für Orgel
Org.
Uraufführung: Stuttgart, 5.5.1992 / Dauer: 12’
TME 0522
*Partitur

Carte du tendre (1993)
Drei Gesänge für Sopran und Klavier
I. Harmonie du soir; II. Recueillement; III. La mort des amants
auf Gedichte von Charles Baudelaire
S. Klav.
Uraufführung: Stuttgart, 7.4.1993 / Dauer: 14’
TME 0531
*Partitur

fffffffff (1996)
for flute and flute-playing machine (or CD sound track)
Fl. Fl-Spielmaschine (od. CD-Zuspiel).
17.1.1997
Dauer: 10’
TME 0538
*Partitur / Tontr.

„For these My Friends and Yours...” (1994)
Madrigal für vier Männerstimmen
auf einen Text von Sappho (engl.)
Uraufführung: Witten, 22.4.1994 / Dauer: 7’
TME 0529
*Partitur

Fusa (1989)
für Solo-Bandoneon oder Akkordeon
Band (od. Akk).
Uraufführung: Guildhall, Chard, 25.5.1998 / Dauer: 8’
TME 0525
*Partitur

Fusa III (1996)/97
für Akkordeon und Violoncello
Akk. Vc.
Uraufführung: Detmold, 18.1.2000 / Dauer: 6’
TME 0537
*Partitur

Happening(s) at a Point in Space (2007)
für Blockflöte(n), Akkordeon und Schlagzeug
Blfl. Akk. Schlzg.
Dauer: 8’
TME 1108
Partitur / *Sti.

Instrumentum Magnum (1995)
für Cembalo
Cem.
Uraufführung: Southampton, 24.4.1995 / Dauer: 6’
TME 0535
*Partitur

Intersections (1998)
für Violine, Bassklarinette und Klavier
Vl. Bkl. Klav.
Uraufführung: London, 8.11.1998 / Dauer: 11’
TME 0404
*Spiel-P.

Interweave (2002/11)
für Cembalo und Zuspiel-CD
Cem. Zuspiel-CD. Bühnenbild.
Uraufführung: Liverpool, April 2011 / Dauer: 8’
TME 0641
*Partitur / Tontr.

Loquela (1991)
für acht oder sechs Sängerinnen
auf Texte weiblicher Troubadoure des 12. Jahrhunderts (okzitanisch)
Uraufführung: Frankfurt am Main, 17.5.1992 / Dauer: 23’
TME 0521
*Chor-P.

„Oh what!” (2000)
für Sopran, Blockflöte, Harfe und Laute
Textfragment aus dem ersten der York Mystery Plays „The Tannours”
S. Blfl. Hf. Laute.
Uraufführung: York, (UK) 12.4.2000 / Dauer: 4’
TME 0469
*Partitur / Sti.

„Oh what!” (2000)
Version für Mezzosopran, Flöte, Harfe und Gitarre
Textfragment aus dem ersten der York Mystery Plays „The Tannours”
Ms. Fl. Hf. Git.
Dauer: 4’
TME 0469a
*Partitur / Sti.

Panharmonicon (1995/96)
für Solo-Bandoneon oder Akkordeon
Band (od. Akk).
Uraufführung: Köln, 18.1.1996 / Dauer: 9’
TME 0539
*Partitur

Pas (1994)
für Solo-Sopran, Choreographie und Licht
auf einen Text von Siegfried Hüttenbrink (frz.)
S. Choreographie. Licht. Bühnenbild.
Uraufführung: Basel, 2.3.1994 / Dauer: 9’
TME 0533
*Partitur

Phoneuma (2004)
für Orgel
Org.
Uraufführung: Stuttgart, (2004) / Dauer: 8’
TME 0709
*Partitur

Physarmonica II (rev. 1998)
für Akkordeon oder Bandoneon und Zuspiel-CD
Akk (od. Band). Zuspiel-CD
Uraufführung: Guildhall, Chard, 25.5.1998 / Dauer: 5’
TME 0461
*Partitur / Tontr.

Physis (1995)
für Akkordeon-Quintett
5 Akk.
Uraufführung: Hannover, 12.11.1999 / Dauer: 18’
TME 0401
*Partitur / Sti.

Piece for Accordion and Phonograph (1986)
Szenisches Musiktheater für Akkordeonspieler, Grammophon und Licht
Akk. Grammophon (mit Trichter). Licht.
Uraufführung: Köln, 17.9.1989 / Dauer: 9’
TME 0528
*Spiel-P.

Piece for Accordion with Screens (1988)
Szenisches Musiktheater für Akkordeonspieler, Paravents, Licht
Akk. 6 schwarze Paravents. 2 Scheinwerfer. Bühnenbild.
Uraufführung: Köln, 13.6.1988 / Dauer: 11’
TME 0527
*Spiel-P.

Piece for Player Piano & Piano Player (1989/90)
Szenisches Musiktheater für selbstspielendes Klavier und Klavier-Spieler
Klav. Selbstspielklav (Notenrolle). Bühnenbild.
Versio für Yamaha Disklavier auf Anfrage.
Uraufführung: Stuttgart, 28.11.1992 / Dauer: 10’
TME 0524
*Partitur

Soundings in Fathoms  (1997)
für vier Spieler
Kl. Ps. Vc. Klav.
Uraufführung: Düsseldorf, 7.11.2000 / Dauer: 9’
TME 0402
*Partitur / Sti.

Sprechmaschinen (1993)
für Posaune, CD-Zuspiel und Video
Ps. Zuspiel-CD. Video (VHS). Bühnenbild
Uraufführung: Bremen, 19.9.1993 / Dauer: 15’
TME 0536
*Partitur / Tontr.

The Bird Organ Is Made of Wood (1991/95)
für drei Schlagzeuger
3 Schlzg.
Uraufführung: Köln, 5.3.1998 / Dauer: 9’
TME 0526
*Partitur / *Sti.

Vent (1992)
für Klarinette, Bassklarinette und Akkordeon
Kl. Bkl. Akk.
Uraufführung: Köln, (1994) / Dauer: 11’
TME 0530
*Partitur / *Spiel-P.

Vent (2008)
Version für Saxophon, Violoncello und Akkordeon
Ssax (Asax). Vc. Akk.
Uraufführung: Freiburg, i.Br. 30.6.2008 / Dauer: 11’
TME 0896
*Partitur / *Spiel-P.

With Circle and Axis (1998)
für Streichquartett
2 Vl. Vla. Vc.
Uraufführung: Cambridge, 3.11.2006 / Dauer: 19’
TME 0403
*Spiel-P.

With Curved Edge (1999)
Solo für Schlagzeug
Schlzg.
Dauer: 18’
TME 0460
*Partitur


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